2014. február 23., vasárnap

Koltozes LP

Irtam mar elszorva egy keveset a lakaskeresesrol, mostanra ugy tunik, a problemak java rendezodott, megprobalom hat osszefoglalni, milyen volt ez a moka. Eleg sok olyan tenyezo volt, ami miatt nem volt trivialis a feladat, egyreszt en ilyet meg otthon sem csinaltam, masreszt nem ismertem igazan a helyi lehetosegeket, harmadreszt meg csak kicsivel tudok jobban kinaiul, mint a helyiek magyarul. Leginkabb a masodik es harmadik problemaval tudtam erdemben kezdeni valamit, vegulis eleg sok kulfoldi probal valahol lakni Sanghajban is, szoval vannak angol nyelven is mukodo ingatlankozvetitok, meg aztan 4 honap alatt mar volt elkepzelesem arrol, melyik reszen erdemes lenni a varosnak. Ez a resz alapvetoen teljesen mashol van, mint ahol a munkahelyem, szoval ugy probaltam lakast talalni, hogy metrohoz kozel legyen. A "metrohoz kozel" egyebkent meglepoen tag kifejezes, eleve nagyobb orszagokban-varosokban a "kozel" az siman lehet nekunk "messze", szoval volt olyan lakas, ami kb futva negyed oranyira volt a metrotol. Persze lehet buszozni, ha az ember tudja, hol a buszmegallo, meg aztan attol meg ugyanugy sokaig tart bejutni dolgozni. Szoval 5-10 percnyire metromegallotol, a varos nyugatos reszen, nyugati szemmel elfogadhato minosegu lakast talalni, lehetoleg ket heten belul, mert februar elso heteben mindenki eltunik kinai ujevezni - csodalatos alkupozicio :)


A kinai ujev amugy is betett, mert "tul koran" kerestem lakast, hiszen mar januarban februar masodik heteben koltozheto helyet kerestem, viszont egyben "tul keson" is, hiszen januar utolso heteben senki nem er ra. Ezt az ellentmondast rajtam kivul masok nem nagyon ertettek meg...
Mindenesetre ugy alakult, hogy talaltam a neten egy olyan ingatlanost, aki elfogadhatoan beszelt angolul es elfogadhato helyeket is mutatott, es altalaban meg ra is ert munka utan meg hetvegen. Tobbel is probalkoztam online meg telefonon, de nem jartam sok sikerrel, meg aztan ugy alakult, hogy a megszokottnal is tobbet kellett keso estig dolgozni, szoval tenyleg elkezdtem kifutni az idobol, igy kenytelen voltam az egy szem ingatlanos emberre tamaszkodni. Amikor mar a masodik megbeszelt idopontrol kesett fel orat, rajohettem volna, hogy ez nem jo otlet, de sajnos nem jottem ra. Az igazi nehezsegek azutan kezdodtek, hogy a lehetosegekhez mert legjobb lakasra letettem a kaucio harmadat, mondvan a tobbit majd akkor, ha a haziur bemutatja azokat a dokumentumokat, amikkel kesobb majd igazolni tudom a jogos berlest peldaul a vizum hosszabbitasahoz. Ugye kinai ujev jott, a haziur sehol se nem volt, de kuldott egy fenymasolatrol beszkennelt kepet, amin kb annyit lehetett kivenni, hogy valami dokumentumai vannak valakinek valamirol. Erdekes modon a lakcim regisztralasanal ez eleg volt, pedig a lakcim peldaul nem volt olvashato a papirokon...
Miutan ez megvolt, folytattam a kuzdelmet az ingatlanossal, hogy kapjak olvashato dokumentumokat is, de erre konkretan nem volt hajlando, amig ra nem jott, hogy en tenyleg nem fogok addig tobbet fizetni, amig meg nem kapok a rendes papirokat. Persze ez meg nem jelentette azt, hogy a berleti dijrol adott szamla is rogton elsore hiteles es valodi lett volna, de egy het alatt azt is sikerult kiharcolni.
Mialatt ezeket a bohockodasokat inteztem meg kellett egy kort futni, hogy legyen rendes iroasztal a lakasban, ezt vegul a kauciobol lelakhatoan en fizettem, meg egy csomo aprosag kellett meg, ami persze egy nem lakott lakasban nincs. Agynemu, torolkozo, ilyesmi, szerencsere az elozo lakok nem vittek el az evoeszkozeiket meg az edenyeiket, szoval nem volt teljesen kopar minden.
Altalaban tenyleg ennyire nem jar semmi egy lakashoz, csak egy agy, konyhabutor, szek-asztal, mosogep, huto, mikro, esetleg ballonos vizadagolo vagy paplan. Mint emlitettem, nem tudom, hogy ez mashol hogy van, de 'butorozottan' kivett lakasnal fura egy fel napot IKEAban tolteni, hogy valoban legyen is minden butor. Konyhai kisgepeim (milyen szep szokapcsolat! forralo, pirito, ilyesmi) is csak ugy lettek, hogy helyi erok kedvesen megrendeltek nekem Taobao-rol, ami ugyan ketszer akkora piacter, mint az eBay es az Amazon egyutt, de kinai nyelvtudas nelkul eselytelen. A helyi Suningok (~MediaMarkt) kinalata meg egyreszt pofatlanul draga, masreszt egesz csekely. Mellesleg a Taobaos kiszallitas sem teljesen trivialis, hiszen a kedves megrendelo ismeros kapta meg a termekeket, ha mar en nem tudok otthon lebzselni, es o adta le a "lakotelepem" biztonsagi orenel. Na nem a nevemre, hanem a borszinemre, feher emberkent baratsagos "Jo estet kivanok" utan gond nelkul megkaptam mindent orunktol.
Es akkor a lakasrol kicsit: eredetileg nappali+haloszoba kombot akartam, de 1 haloszobas lakasok nem nagyon vannak. Ket haloszobara meg nincs szuksegem, hiaba csak kicsit dragabb. Szoval a vegso megoldas ugy nez ki, hogy van egy termetes konyha, meg van egy akkor szoba, ami hosszaban feloszthato kanape-agy-iroasztal reszekre, es bar egy legter, de nem tul zsufolt a harom funkciora. Sajnos a kanape nem alkalmas vendegaltatasra, eredetileg ez is a prioritas-listan volt, de aztan a realitasok gyoztek.

Vegeztul alljanak azok a bizonyos kepek, amik tobbet mondanak a fenti ezer szonal:



2 megjegyzés:

  1. Jól néz ki, nekem meglepő volt mennyire európai berendezésű. Azt hisztem a globalizáció-ikea dolog még mindig nem a triviális kategória nálam, ha kínáról van szó.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azért nem általános, én értelemszerűen inkább nyugati ízlésnek megfelelő helyet kerestem, az meg Sanghajban vagy IKEA, vagy 20. század eleje. Néztem ugyan egész szocin berendezett helyeket is, de nagyon "kínai" stílust, bármilyen is legyen az, nem láttam. Majd lefotózom kívülről is a házat meg a "telepet", az már kevéssé lesz globalizált látvány :)

      Törlés