2022. november 1., kedd

Alkohol - véleménybejegyzés

Ma lényegében rántott húst reggeliztem rizzsel és tojással amihez miso levest és zöldteát is adtak. Mindezért kevesebbet fizettem, mint tegnap este három deci sörért. Most, hogy csupa olyan helyen járok ahol akár minden máshoz képest is drága az alkohol, elgondolkodtam rajta, hogy vajon miért van ez. Egy meglepő gondolattal kezdeném. Arra a következtetésre jutottam, hogy ez jó.

Az olcsó alkohol arra jó, hogy gyakran/állandóan igyunk. Nem meglepő módon ez kedvez az alkoholizmus kialakulásának. Na de miért akarunk állandóan inni? Mert az alkoholtól jobban érezzük magunkat? És alkohol nélkül miért nem érezzük jól magunkat? És ha anélkül nem jó, akkor miért nem az ellen teszünk? Ha már itt tartunk kinek kéne ez ellen tenni? És ki dönti el, hogy mennyire legyen olcsó vagy drága az alkohol?

Leszögezném, hogy a folytatás a személyes meglátásaimat és véleményemet tükrözi, nem célom igazságként feltűntetni. Továbbá én is észrevettem, hogy egész összeesküvés elmélet jellegű, de határozottan nyitott vagyok a párbeszédre a témában.

Kezdjük az utolsó kérdéssel. Úgy általában alkoholt előállítani nem drága. Ha ott meg tudják csinálni olcsón ahol olcsó az alkohol, akkor a világ más részein sem okoz gondot, pláne, hogy műfajtól függően viszonylag alacsony az élőmunka igénye. Ez tulajdonképpen még a minőségi alkoholra is igaz. Drága akkor lesz az alkohol, ha az adott ország vezetése úgy dönt, hogy magas jövedéki adót (és/vagy egyéb adókat) vet ki rá.

Miért tesz ilyet a hatalom? Nem hiszem, hogy a nagyobb adóbevétel miatt. Ha tippelnem kéne még nagyobb is az adóbevétel azokban az országokban ahol bár alacsonyabb adótartalom mellett de lényegesen többet isznak az emberek. Azt gondolom inkább azért, hogy ne legyen mindenki állandóan részeg. Mert az egyébként nem jó, de ezt inkább ennyiben is hagyom, vitatkozzon velem aki szerint jó egy állandóan részeg társadalom.

Várj, várj én tudom… Azoknak a kormányoknak jó az állandóan részeg társadalom, ahol egyébként nem volnának boldogok/elégedettek az emberek. Ha isznak

a.) kirúgnak a hámból és szebbnek látják a világot,

b.) el vannak a sarokban és mindegy, hogy jó a kedvük, vagy az életüket siratják, nem sok vizet zavarnak

c.) néhányan esetleg hőborögnek, de kit érdekel egy hőbörgő részeg, majd kialussza, nem?

Ezen így el is gondolkodtam és nem jutott eszembe olyan ország ahol kifejezetten olcsó és könnyen hozzáférhető az alkohol, de anélkül is minden szép és jó, elégedettek az emberek. Ha esetleg valaki tud ilyet írja már le, kíváncsi vagyok.

Elkezdtem leírni azt a mondatot, hogy nekem sincs jobb ötletem mivel lehetne ópiumos mámorban tartani a népet… El is gondolkodtam rajta mi a baja ugyanezeknek az államoknak a drogokkal, de a drogokkal annyi baj van. Egy része tényleg veszélyes, azokat nem lehet csak úgy megengedni. Egy másik része nem tompítja az agyat mint az alkohol, az is veszélyes, még a végén gondolkodni kezdenek az emberek, na azt nem lehet. Azt már nem biztos, hogy értem, hogy mi a baj a közérzetjavító könnyűdrogokkal, az működne mint az alkohol. De hát az alkoholnak már meg van a társadalmi beágyazottsága. Ha kiderül a szomszéd informatikus srácról, hogy néha elszív egy füves cigit, az eddig fess fiatalember máris csak egy mocskos drogos fiatal, ez se viszi semmire… Közben az apjuk ott fekszik a kanapén eszméletlenül, de az ok, majd kijózanodik. A híradó büszkén játsza a felvételeket amin a TEK nem kérdez, csak földre teper mindenkit aki ugyanabban a büfében van ahova egy “drogdílert” jöttek elfogni. Mindeközben az egészségügyi statisztikáinkból preventív módon nem is rögzítik, hogy hány megbetegedés és haláleset függ össze a túlzott alkoholfogyasztással. Mondjuk nehéz is lenne megmondani egy olyan országban ahol a túlzott alkoholfogyasztás nemzeti sport. A látszat ellenére nem akarom én a drogfogyasztást reklámozni, csak az álságosságra rámutatni.

Ne értsetek félre én is megiszom az adagomat rendesen és ezen nem tervezek változtatni ezen. Ugyanakkor kezdem látni az előnyét annak amikor az alkohol pont annyira kevésbé hozzáférhető, hogy ne bonts ki egy sört csak azért mert épp semmi más nem jut eszedbe.

Vicces módon amikor ezt tegnap megírtam, még nem tudtam, hogy Japánban tulajdonképpen az alkohol olcsó, csak a kocsmázás drága. Ez persze a véleményemen nem változtat.

1 megjegyzés:

  1. Van egy olyan csavar itt nálunk, Oregonban, hogy a sör relatíve olcsó, mert kézművessör-nagyhatalom szeretnénk lenni, így alacsony az adó. Azt hiszem, az egy főre eső sörfőzdék száma itt a legmagasabb Amerikában. Viszont az erős piákat csak szabott áron, állami boltban lehet megvenni, majdnem, mint a svédeknél. Hovatovább, a fű legális, és minden (tényleg: minden) egyéb drog dekriminalizálva van. Most akkor itt jó élni, vagy nem? 😜

    VálaszTörlés