2018. május 25., péntek

Penzek es arak

Kuban ketfele penzt hasznalnak. A nemzeti fizetoeszkoz a peso (CUP). Konvertibilis valutajuk a CUC amit az USD arfolyamahoz kotnek. Mondjuk ennek kapcsan kulon vicc, hogy a pont a dollar az egyetlen valuta aminek valtasakor 10% buntit kell fizetni, igy nem kapod meg az erteket CUCban. (Koszi Bence a figyelmeztetesert, nelkuled valoszinuleg azt hoztam volna!)
1 CUC = 25 CUP, de a bankban 1/24-be valtjak, az egyes helyek meg ugy ahogy epp kedvuk tartja.
Nekem most hogy irok epp nincs netem, a CUC-ot 260Ft-nak,  a CUP-ot nagyvonaluan 10 Ftnak szomtam szamolni, ha nagyon szamolhatnekom van.
Az arakrol nehezen tudok nyilatkozni, mert eleg nagy a szoras. Barmi ami edes, azt szinte ingyen adjak. Finom suti 5 CUP, fagyit ettem mar 1 CUPert is, bar azsrt inkabb 5. A kave 1-7 cup, de olyan is. A mangole 2-5 CUPert viszont fantasztikus. Ez mind szepen hangzik, ezek azok az arak amiket szinte fizetsz. Ha turista vagy minden alapbol 1 CUC meg a kotelezo borravalo. A kivetel nagyon ritka.
A kaja erdekes kerdes. Az olcso veget max hobbibol erdemes kiprobalni. A 10 CUP kornyeken arusitott pizza, szendvics, hotdog az esetek nagy tobbsegeben ehetetlenul rossz. Cserebe ezekkel nem is probalnak atverni, szerintem az meg nekik is tulzas. Helyi csaladi etetoben 50-80 CUP egy etel, a hal es tengeri herkentyuk kicsit dragabbak. Kicsit puccosabb es/vagy turistas helyeken 5-10 CUC egy adag kaja. Van dragabb is, de ott mar se tobb, se jobb nem lesz allitolag. Azert a homart amit 15-20 korul adnak ki fogom probalni, de meg nem volt olyan hely ahol elhittem hogy friss.
A kajarol majd irok kulon is. Eloljaroban annyit, hogy az igazan kellemes meglepetes meg varat magara.
A pia olcso, de itt is nagy a szoras. Van aki orul az 5 CUC-os koktelnak, de valojaban a 3 is draga. Sok helyen 1ert is kapsz. Valami miatt 2 es 4 nincs :) A rum meg jobban szor. Ittam mar jo rumot 10 CUP-ert, de jol szemlelteti a viszonyokat, hogy masik csapossal ufyanott volt 1 CUC is es hajthatatlan volt. Egyebkent boltban 8 CUC az uveg 7 eves Havana Club az azert eleg jo. A sor nem kulonosebben jo, 10 CUP es 1.5 CUC kozott szort eddig.
A benzin 1 CUC/liter.
Egy 20 eves szakadt citroen 40.000 CUC, de ezt angolul mondtak tehat tuti nem igaz...

1 megjegyzés: